Grundsund i Bohuslän mitt i juli

Du visar för närvarande Grundsund i Bohuslän mitt i juli

Förra veckan var vi på semester till västkusten. En av dagarna gjorde vi en utflykt till bland annat Grundsund. Våra goda vänner som vi bodde hos på Tjörn föreslog den turen. Fast att vi har varit på Tjörn många gånger hade vi aldrig varit dit.

Handelsman Flinks handelsbod

Tillsammans med våra vänner åkte vi över till Orust, därifrån tog vi färjan till Malö och över till Flatön. Där gjorde vi ett stopp vid Handelsman Flinks handelsbod.

Evert Taube vistades i dessa trakter rätt ofta under 1940-talet. I sina visor tog han med handelsmannen, bl.a. i visan Maj på Malö. Handelsboden är pittoresk med gamla hyllor och varor som skyltades fint.

På disken stod det godisaskar av gammaldags märken.

Innan vi åkte vidare åt vi varsin glass i det vackra vädret.

Kunde gått illa

Vid nästa överfart med färja höll det på att hända en otrevlig incident. Färjan åker fram och tillbaka över sundet i en vajer. När färjan ligger vid kaj sjunker vajern ner på botten så att båtar kan passera. Så fort färjan lägger ut åker vajerna upp till strax under vattenytan. Det är stora varningsskyltar på båda sidorna om färjan och även skyltat på väg in i sundet.

Trots det kom det en träbåt i full fart som inte observerade varningarna. De kanske var ovana och inte förstod vad varningen för vajer innebar. När föraren av färjan såg träbåten tutade den först upprepade gånger. Färjan gjorde sen en manöver genom att svänga häftigt så att vajern slog i vattenytan. Stackarna i träbåten fick panik, slog back och väntade sedan snällt tills det var helt klart att passera.

Grundsund

Framme i Grundsund på ön Skaftö parkerade vi och strosade länge i det vackra fiskesamhället. Utsikten från bron över det trånga sundet.

Grundsund av Helen Thalen

Det var mitt i semestertider så det var mycket båtar och många semesterfirare i farten.

Det finns några fina båthus kvar längs vattnet som bevarats och inte moderniserats.

Vi åt mat på Restaurang Pelles, fisk såklart, innan vi lämnade Grundsund.

Det allra sista jag gjorde innan bilen vände tillbaks till Tjörn var att logga en geocach. Perfekt avslut på utflykten.

På hemväg köpte vi färska räkor och några baguetter. På kvällen hemma hos vännerna njöt vi av räkfrossa i kvällsolen. Det var en riktigt härlig semesterdag!

Detta inlägg har en kommentar

1. Annette

Härliga bilder! Faktiskt har jag nästan varit med om det där på riktigt, att handla över disk. Bara godis, men ändå. På macken här hade de stora glasburkar med lock med godis i. Då fick man peka vilken sort man ville ha, så plockade de ihop godis en och en i en påse. Litet annat än nu, när påsarna rymmer flera liter och folk handlar de mängderna också. Läskigt med ovana, eller ouppmärksamma, båtförare. Ibland undrar jag om det inte skulle ställas högre krav på sjöregler och sjövett på dem som kör båt på allmänna vatten.